donderdag 17 mei 2012

Meikever in mijn tuin

Vorig weekend lekker in de tuin bezig geweest en met snoeien kwam ik een knoeperd van een kever tegen van ruim 2 cm lang. Vorig jaar zat er zo een al op mijn plaats en heb ik toen goed met een vergrootglas zitten bekijken omdat ik die nog niet eerder had gezien. Meteen op internet gaan kijken en aan de kartelrand opzij, kan het niet missen, dat is de meikever. Nu dus weer in mijn tuin. Vlug mijn fototoestel erbij, maar dat maakt geen scherpe foto's zoals te zien is.
Vroeger had met veel last van meikevers en zijn ze door allerlei pesticiden aardig verminderd. Ze eten namelijk heel graag aan wortels, althans hun nazaten, de engerlingen. Nu is het een zeldzaamheid om ze tegen te komen. Dus wel erg leuk om twee jaar achter elkaar van die zeldzaamheid te mogen genieten. En dat gewoon in mijn tuin. De meikever zat gelukkig ook niet richting moestuin. Hij deed niet eens moeite om weg te vliegen. Ik had zijn dak weggesnoeid en dat heb ik erna maar weer opgelegd.

5 opmerkingen:

  1. Dat je zo'n (tegenwoordig)zeldzaamheid ziet. Leuk hé? Bij ons in de omgeving komt het vliegend hert voor. Dat kunnen flinke knapen zijn....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook al zo'n indrukwekkende!

      Groeten, Marianne

      Verwijderen
  2. Brr. 'T is wel een griezel hoor... Jammer dat ik met de 365 beestjes net klaar ben met m'n insecten. Hij is een goede inspiratiebron met die kartels!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er kan er toch altijd wel eentje bij :-) Ik vind jou fantasie beestjes ook wel heel erg mooi geworden!

      Groeten, Marianne

      Verwijderen
  3. In de tuin van onze kinderen huisde er ook zo'n enorme kever, nu weet ik welke het is dankzij jouw log Marianne!

    BeantwoordenVerwijderen